THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po dvou letech jsem zpět. Minulý rok zkřížil mému plánu zajet na Colours posunutý Obscene Extreme, ale letos jsme si to ujít nenechal. Zvláště, když nejtučnější písmo na všech letácích řve jedno slovo: BJÖRK. Stejně jako před dvěma roky musím i letos hluboce smeknout před organizátory v tom, co se týká dramaturgie, prostředí, areálu, jídla, přestože se pár nápadů na vylepšení najde. Pojďme tedy do toho.
Prostor před hlavní scénou:
Dramaturgie aneb festivalové vrcholy a pády
Základ každého festivalu. V případě Colours je namícháno od všeho trochu, od punk-hardcoru, přes etno, folk a elektroniku až po ten pop. Každý den měl při tom většinou jeden vrchol. První den bez debat BJÖRK. Syrové projekce, konejšivý hlas a set, ze kterého mrazilo. Mnoho lidí, co nevědělo, že posledních pár festivalů v roce 2015 odehrála v masce, nepřekousla to, že na obličeji měla sněhovou vločku, přes kterou nebylo vůbec poznat, kdo vlastně zpívá. Hlas ale nelhal. Srát na štiplavé poznámky o bílé záchodové štětce.
Druhý den u mě vládlo až příliš těsné spojení KALLE a SWANS. U těch prvních mě Verča svým hlasem otevřela hrudník tak, že bylo vidět tlukoucí srdce. U těch druhých se mi v této obnažené ráně začal Michael Gira nevybíravě šťourat rezavým dlátem.
Třetí den pro mě ovládla Full Moon stage GALON DRUNK. Nevím, na čem tato banda frčí, ale chci to taky. Špinavá rocková show s potem a slzami. Exploze, která nastane, když se rocková garáž srazí s Nickem Cavem. Doslova. Staří psi, kteří si to dokázali užít.
IMED ALIBI ovládl pro mě den poslední. Tenhle Arab byl jediný, který roztančil konzervativní Gong. Aplaudovalo se mu ve stoje a ani rozverný Mika ho nedokázal přebít.
Z těch velkých přišlo snad jedno jediné zklamání a tím byli KASABIAN, kteří sami o sobě velkohubě proklamovali nejlepší živou kapelu světa a výsledek byl jen sterilní nudou bez ksichtu. Ani cover DOORS to nezachránil.
Sochy strážící vstup k Fullmoon scéně:
Jídlo, pití a ostatní stánky
Před dvěma lety jsem si jako vegetarián vybral své, i letos byl výběr opravdu bohatý a já mohu jen poděkovat. Měl jsem výborné špenátové lazaně, smetanovou zeleninu, indické menu i pestrou škálu polévek. Jediné, na co si mohu postěžovat, je misó polévka, která originální recept neviděla ani z rychlíku.
Stejně tak i pití obohatily různé typy ciderů a rádlerů. Opět si myslím, že je škoda, že nejsou právě na tomto festivalu k dispozici výrobky malých regionálních pivovarů. Inu, snad příště. Nedokážu si představit hudební festival, kam by se něco podobného hodilo více.
Čeho byla obrovská spousta, byly korálky, doplňky a designové serepetičky. Bohužel na úkor hudby. Je velmi smutné, že hudební festival pro více jak čtyřicet tisíc lidí hostí snad jen jedno distro a jeden hudební stánek. Jediná scéna, kde byly přehledně k dostání hudební nosiče hrajících, byl Full Moon. Naprosto tristní a nedůstojné bylo získat merch kapel z Gongu, kde žádné oficiální místo nefungovalo a umělce jste museli různě pokoutně „nahánět“.
Areál a vše kolem
Vítkovické železárny opět velkolepě vyšňořené a v noci nasvícené. Alegorie se současným světem se nabízí. Barvy Ostravy jsou ostrovem v rozpadajícím se rezavém prostoru. Fůra scén a člověk nemohl vidět a zažít vše. Hlavně mě mrzelo, že jsem ne zcela zvládal díky zajímavým kapelám diskuzní program na scéně Voices of Freedom a Reflex. Žádnou výtku tentokráte nemám ani ke zvuku. Full Moon si vysloužil svojí velkou scénu, o kterou se luxusně staral a kde panovala zachytitelná rodinná atmosféra. To se týká i mobilní aplikace, kde Full Moon měl podrobné informace ke každé kapele, což rozhodně nejde říci o jiných stejně velkých scénách.
Hudební TOP bez pořadí:
BJÖRK
NOD NOD
KALLE
HANBA
ST. VINCENT
SWANS
DEATHS
FAIZ ALI FAIZ
MARK ELIYAHU FEAT. ALAEV FAMILY AND RITA
GALON DRUNK
IMED ALIBI
BLACK STROBE
BRATŘI EBENOVÉ
Scenérie železitých barev
Momentky, lidi a vše kolem
Svatozář z mračna nad hlavní scénou:
Gyroskop:
... a borci na konec:
V něčem se s autorem hlavního textu shodneme, v něčem se rozcházíme. Letošní ročník byl v každém případě opět velice nabitý a hudební i nehudební program široký a pestrý.
Co se týká interpretů samotných, musím vyzdvihnout zejména:
KASABIAN (jejich studiová tvorba je solidní, ovšem živé vystoupení je nad očekávání veliký nářez a frackovství a hvězdné vystupování jim vůbec nevyčítám a plně mi k nim sedí),
ST. VINCENT (masivní zvuk na velkém pódiu dodává její hudbě úplně nový rozměr, bohužel se částečně překrývá se SWANS),
SWANS (jejichž živé vystoupení dostává člověka do transu jako fet),
a z menších jmen pak třeba GALLON DRUNK (super energie, špína a pot), ostatně jako celou Fullmoon stage.
Oproti tomu dokáži porozumět kritickým ohlasům na vystoupení BJÖRK, jejíž show mi k festivalovému pódiu příliš nepasuje - zvlášť s její současnou tvorbou - díky čemuž ztrácí mnoho ze své atmosféry.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.